صنایع خودروسازی

فرآیند ساخت خودرو همانند هر کالای صنعتی دیگری، دارای مراحل پیچیده و زمان‌بر است. تولید خودرو، مراحلی طولانی دارد و اطلاعات زیادی در طی آن باید مورد بررسی قرار گیرد. 

تولید یک خودرو در صنایع خودروسازی پنج مرحله را در پیش دارد که بر اساس تعداد قطعات، فناوری به کار رفته و دانش مونتاژ، تفاوت‌هایی میان خودروسازان برای تولید خودرو وجود دارد. اما در برخی کارخانه‌های خودروسازی هیچ ارزش افزوده‌ای شکل نگرفته و فقط وظیفه مونتاژ و تطبیق قطعات را عهده دار هستند.

 

مراحل تولید خودرو در صنایع خودرو سازی

  • تهیه مواد خام

برای تبدیل خودرو یا هر محصول دیگر نیاز به مواد خامی است که بتوان اتومبیل را با آن‌ها ساخت. مواد مختلفی در مراحل ساخت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع فلز، پلاستیک و چوب اشاره کرد. امروزه مهندسان خودروساز به دنبال استفاده از موادی بادوام و در عین حال سبک هستند تا علاوه بر ساخت خودرو با بهترین کیفیت، کارایی آن را نیز افزایش دهند. استانداردهای سخت‌گیرانه زیست محیطی نیز خودروسازان را به سمت استفاده از مواد اولیه سبز و سازگار با طبیعت سوق داده است.

ورق های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی

  • فورد مدل T

معمولا طراحی خودرو در چند مرحله صورت می‌گیرد و طراحان ظاهر خودرو را طی یک دوره و به صورت متوالی بهبود می‌بخشند تا توجه مشتریان را جلب کند.باید فناوری‌های مدرن و تازه در طراحی خودرو لحاظ شوند، زیرا عدم استفاده از آن‌ها موجب خواهد شد تا محصول نهایی نسبت به تولیدات رقبا ضعیف باشد.هنگامی که طراحی خودرو به اتمام می‌رسد، فاز مهندسی آغاز می‌شود. در ابتدا ماکت‌های دو بعدی و سه بعدی خودرو در ابعاد کوچکتر ساخته می‌شوند و از نظر اصول آیرودینامیک، ایمنی، مقاومت در برابر هوای سرد و گرم، مصرف سوخت و سیم‌کشی مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت. هنگامی که خودرو در مرحله مهندسی نمره قبولی دریافت کرد، فرآیند تولید آن آغاز می‌شود.

  • تولید 

در مرحله تولید خودرو، قطعات مختلف توسط دستگاه‌های فرز و برش و با استفاده از ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند. این قطعات پس از ساخت توسط ربات‌های مکانیزه خط تولید، به یکدیگر متصل می‌شوند و ساختار اصلی خودرو را شکل می‌دهند.

تمامی قطعات گفته‌شده، روی قاب اصلی خودرو مونتاژ می‌شوند.در هر مرحله، تجهیزاتی به قاب اصلی خودرو اضافه می‌شوند تا زمانی که محصول نهایی به تولید برسد.فرآیند اتصال قطعات به قاب خودرو، در برخی قسمت‌ها توسط کارگران صورت می‌گیرد؛ با این حال، امروزه فرآیندهایی هم‌چون جوشکاری، لحیم‌کاری، پیچ‌کردن و چسب‌‌زدن به‌صورت اتوماتیک توسط ربات‌ها صورت می‌گیرد. قطعات خام فلزی، برای مدت زیادی نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرند و به همین منظور، باید مراحل رنگ‌آمیزی آن‌ها آغاز شود. این مراحل، شامل تمیزکردن سطوح، لایه‌بندی با مواد شیمیایی برای محافظت در برابر خوردگی و پوسیدگی و سپس رنگ‌آمیزی است.فلزهای مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی

هنگامی که مراحل مونتاژ و رنگ‌آمیزی بدنه خودرو به اتمام می‌رسد، قطعات فنی خودرو روی قاب نصب می‌شوند. قطعاتی هم‌چون موتور، گیربکس، محورها و سیستم اگزوز در این مرحله به خودرو اضافه می‌شوند و سپس لاستیک‌ها روی چرخ‌ها نصب می‌شوند تا اتومبیل بتواند فعالیت کند.

بررسی خطوط تولید صنایع خودروسازی

  •  تست کیفی

اکنون اتومبیل آماده رانندگی و ورود به دنیای خارج از کارخانه است؛ بنابراین، باید پیش از عرضه، آزمون‌های کیفی روی آن اجرا شوند و از عملکرد خودرو اطمینان حاصل شود. هرگونه نقص در طراحی داخلی یا خارجی خودرو، در این مرحله بررسی خواهد شد؛ سپس اتاق ماشین تحت فشار سنگین آب قرار می‌گیرد تا مقاومت آن در برابر نشتی تایید شود.

  • عرضه خودرو

پس از انجام تحقیقات بازاریابی و تعریف قیمت برای خودرو، اتومبیل تولیدشده به معرض فروش گذاشته می‌شود.

 

فولاد و نقش آن در صنایع خودروسازی

فولاد یکی از چند نوع فلز کاربردی و مهم در صنایع خودرو سازی می باشد.مواد اولیه برای تولید بدنه و بخش‌های مختلف خودرو باید ضمن داشتن وزنی متعارف و سنگین از مقاومت خوبی هم برخوردار باشند. این چیزی است که فولاد از آن برخوردار است و می‌تواند ضمن فراهم‌آوردن تعادل و وزن مناسب، مقاومت و ایستایی خوبی هم داشته باشد. دوام انواع مقاطع فولادی بسیار زیاد است و همین می‌تواند عاملی برای مقرون‌به‌صرفه‌شدن تولیدات خودرو با آن باشد. استحکام فولاد زیاد است و می‌تواند در خصوص جذب انرژی‌ و فشار وارده بر سطح خود قوی عمل کند.امکان بازیافت انواع مقاطع فولادی وجود دارد و با افزایش دفعات بازیافت هم از کیفیتش کاسته نمی‌شود.همچنین آلیاژهای فولادی نسبت به آلیاژ انواع دیگر فلزات در دسترس‌تر هستند و راحت‌تر قابلیت استفاده و به‌کارگیری در خودروسازی می باشد.

کدام فلزات در صنایع خودرو سازی مورد استفاده قرار میگیرد؟

کدام فلزات در صنایع خودرو سازی مورد استفاده قرار میگیرد؟

  • آهن
  • مس
  • منیزیم
  • تیتانیوم
  • آلومینیوم

 

کدام بخش های خودرو از فلز استفاده می شود؟

بخش مهمی از بدنه، چارچوب و درهای خودرو از جنس فولاد و مقاطع مختلف آن است. بدون ورق‌های آلیاژ فولادی که در بدنه خودروها به کار می‌روند، امکان افزایش استحکام وسیله در سرعت‌های بالا وجود نخواهد داشت. از دیگر قسمت های خودرو که از فلزات استفاده شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله پشته
  • لوله بازویی
  • لوله کمک‌فنر
  • لوله محور خودرو
  • لوله تراکم صدا خفه‌کن

 

ماشین آلات دیانی مورد استفاده در صنایع خودرو سازی

 

میزان سرمایه برای راه اندازی خطوط صنایع خودرو سازی

اگر میخواهید یکی از تولید کنندگان خودرو در کشور باشید می توانید کار خود را با سرمایه ای ما بین یک میلیار الی سه میلیار تومان برای خرید تجهیزات لازم شروع کنید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0